Terbaru Dari Betol-betol Hangat!

Thursday, March 31, 2011

Plain 'Blergh' - Common Sense...


31 Mac 2011 - 9.53 pm

Apa yang korg faham tentang 'common sense'? Menurut wikipedia, common sense ialah :

"common sense as beliefs or propositions that most people consider prudent and of sound judgment, without reliance on esoteric knowledge or study or research, but based upon what they see as knowledge held by people "in common"."

"According to Cambridge Dictionary, the phrase is good sense and sound judgment in practical matters ("the basic level of practical knowledge and judgment that we all need to help us live in a reasonable and safe way")."

Secara ringkasnya, common sense leh jugak kita takrifkan sebagai pengetahuan umum, atau kesedaran umum yang sepatutnya ada dalam diri setiap orang untuk memastikan kesejahteraan hidup kita dan orang di sekeliling kita.. Contoh2 common sense seperti :

- kesedaran untuk makan
- kesedaran untuk membalas budi
- kesedaran untuk mengucapkan terima kasih
- kesedaran untuk bayar sewa rumah



Hahaha!!! kenapa tetibe keluar isu bayar sewa rumah? Sebab isu ni la yang buatkan aku terfikir utk tulis pasal common sense ni. Jeng jeng jengggg!!!

Sepatutnya kesedaran untuk bayar sewa rumah adalah sesuatu yang tak perlu diingatkan untuk menjaga hati dan air muka orang yang bayar sewa dan juga orang yang terima duit sewa. Adakah sesuatu yang common sense, jika seseorang itu perlu diingatkan untuk bayar duit sewa rumah tiap2 bulan? Tak kan. Ini akan membuatkan orang yang bayar sewa nampak seperti seorang yang tidak boleh dipercayai, dan orang yang mintak duit itu pula kelihatan seperti seorang yang tidak berhati perut!

Common sense untuk bayar sewa ini juga sangat diperlukan jika orang yang patut mintak duit sewa itu adalah seorang yang berasa malu untuk meminta, walaupun itu adalah haknya. Ini untuk memastikan orang itu tidak dipijak-pijak hanya kerana dia seorang yang tidak sampai hati untuk menjatuhkan air muka si pembayar sewa dengan meminta wang darinya.

Cukup la aku membebel.. hanya sekadar luahan rasa..

Chow!!

2 comments:

zieta mazita said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

hehehe,,,sapela agaknye org itewwwww.....=)

yazidy81 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Ntah ler.. saper ler gamaknye ye..

My Followers

Jom Share2 Blog Kat Sini!!