Terbaru Dari Betol-betol Hangat!

Monday, April 23, 2012

Plain EUWWW!! - Starbucks Hentikan Penggunakan Kumbang Dalam Resipinya!

23 April 2012 - 12.50 pm

Eh, jap. Starbucks guna kumbang dalam resipinya? Yuckkkk!!!

Kepada yang pernah merasa dan mencuba keenakan Strawberries and Cream Frappuccino dari Starbucks, korang mesti tak tahu kan antara bahan yang digunakan dalam resipi Strawberries and Cream Frappuccino tu ialah, KUMBANG!! Kumbang yang digunakan adalah dari spesis Cochineal, yang menghasilkan warna merah.
Cochineal Bug

 Kumbang ni sebenarnya dah pun diluluskan sebagai bahan makanan, tapi kalau korang tahu kumbang ni digunakan dalam makanan korang, sanggup ke nak makan? Euuuwwwwww!!!

 Kumbang ni digunakan untuk warnanya. Macam la dah takde bahan pewarna kat luar tu kannnn..

Kumbang Cochineal dimasak untuk mendapatkan warnanya. Biasanya kumbang ni digunakan dalam penghasilan warna untuk tekstil.

Tapi oleh sebab respon pengguna yang kebanyakannya tak suka ada 'kumbang' dalam makanan diorang, so akhirnya Starbucks mengeluarkan kumbang Cochineal dari senarai bahan-bahan untuk Strawberries and Cream Frappuccino mereka.. :)

Chow!
.

6 comments:

merahitujambu said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

info berguna..^_*

Harith Iskandar said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

adeiiii slame nie aku minum kumbang lah yer..mmmm :/

Norasiah Nasir said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

nasib baik seumur hidup tak pernah makan or beli apa-apa dr starbuck..nasib baik i tekak org kampung..biarla org kata jakun tk reti minum...hasilnya..awwuuu...tiada kumbang telekat kat dlm bdn ai..hhehee

Yazid Yahya said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@merahitujambu : errr.. berguna ke? :)

Yazid Yahya said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Harith Iskandar : haha!! same la kita.. rupa2nya selama ni makan kumbang..

Yazid Yahya said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Norasiah Nasir : org kampung makan kumbang hidup je kan.. err.. haha!! padahal sy pun org kampung.. :P

My Followers

Jom Share2 Blog Kat Sini!!