Terbaru Dari Betol-betol Hangat!

Thursday, March 15, 2012

Plain Cool! - Let's Learn English (3) : Singular

15 Mac 2012 - 3.51 pm

Ok, kita dah tengok banyak jenis Kata Ganti Nama Diri /  Pronoun sebelum ni kan. Cuba sebut contoh sikit?.. Haaaaaa... Pandai punnnn.. Pronoun2 mudah yang kita dah tengok.

Personal
Personal
Possessive
Reflexive
I
Me
My
Myself
You
You
Your
Yourself
He
Him
His
Himself
She
Her
Her
Herself
It
It
Its
Itself

Apa persamaan antara semua pronoun di atas? Persamaannya ialah, diorang semua tergolong dalam kategori singular (seorang). Tapi sekejap tadi aku terfikir, aku duk sebut2 singular, macam la semua orang faham apa tu singular kan.. Mungkin ada yang tak berapa faham..

Ok, dalam entry ringkas kali ni, aku just nak sebut tentang apa itu singular.. Singular ni berasal dari perkataan single, dan aku yakin semua orang faham maksud single.. Hehehe.. Tapi single kat sini bukan bermaksud belum kahwin ataupun takde aweks, tapi maksud singular/single kat sini bermaksud satu/tunggal. Apa yang berlawanan dengan single? Mesti ade yang jawab double.. Haha!! Apa yang berlawanan dengan satu? Jawapannya, banyak = plural. Tapi lain kali la aku sebut tentang plural k.

Dalam English singular atau plural memainkan peranan penting dalam struktur ayat.

Singular
Plural
I am having breakfast.
They are having breakfast.
She jogs every day.
They jog every day.
A car was parked there.
3 cars were parked there.

Nampak perbezaannya kan.. Jadi, sangat le penting untuk kita kenalpasti sama ada subjek yang kita nak cakap tu singular ataupun plural. Jadi, kalau korang nampak pronoun2 kat dalam jadual kat atas tu digunakan dalam ayat, maknanya subjek yang dimaksudkan adalah?....... Yer betollll... Singular.. :)

So dah faham tentang apa tu singular?

Bagus2.. Hehe.. 

Chow!!
.

0 comments:

My Followers

Jom Share2 Blog Kat Sini!!