Terbaru Dari Betol-betol Hangat!

Thursday, May 31, 2012

Plain Cruel - The Cruel Making Of 'Foie Gras'

31 Mei 2012 - 8.54 am

Kat dunia ni, terdapat pelbagai jenis makanan-makanan mewah seperti foie gras, caviar, truffle dan lain-lain lagi. Tapi apa yang membezakan 'foie gras' dengan makanan-makanan mewah yang lain ialah, kekejaman semasa proses penghasilannya!

Foie gras mentah.

 Hidangan 'foie gras'.

Tau tak apa sebenarnya 'foie gras' nih? 'Foie gras' ialah hati itik atau angsa yang telah digemukkan secara paksa! Korang tau tak, penghasilan 'foie gras' melibatkan pemberian makanan secara paksa kepada itik atau angsa, melebihi kapasiti makanan yang mampu mereka makan. Pemberian makanan secara paksa ini adalah dengan memasukkan tiub ke dalam mulut itik/angsa, dan menuangkan cecair lelemak ke dalam tiub tersebut. Lemak berlebihan ini akan menyebabkan hati itik/angsa tersebut membengkak, sehingga berkali ganda melebihi saiz biasa.

Perbezaan antara hati itik yang sihat, dengan hati itik yang telah diberi makan secara paksa.

Berikut adalah gambar proses-proses pemberian makanan secara paksa kepada itik/angsa tersebut :





Perbezaan antara angsa sihat dan angsa 'foie gras'.

Kekejaman manusia sangat melampau, hanya untuk sejenis makanan. Tak paham aku!!!!!!!

Chow!!
.

8 comments:

katadah.warriors said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

holy shit...cruelty to animals.. this should stop.
binatang sangat pelaku2 ni..

Yazid Yahya said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@katadah.warriors : hanjeng kan mereka!!

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ayooo...kesian nye laa itik tu..

tapi sedap ke hati itik yg dh nmpk 'sakit' tu????

Yazid Yahya said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) : Ntah lerrr.. diorang kater sedap.. nak try ke?

eszyamin said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

mmg pun..tu sbb foie gras ni mahal kemain..tp bukan la sedap pun..demi keuntungan, dorg buat apa saja walaupun trpaksa berlaku kejam..

Yazid Yahya said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@eszyamin : bukan sedap pun? pnh try ke? mgkn same je kot mcm rasa hati ayam kat kedai tu.. huhu..

Aziela said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Sangguppp tu nak makan..?! Isshhhhhh

Yazid Yahya said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Aziela : kalau org yg dh suka tu, dia makan je.. tak kira la kejam ke tak..

My Followers

Jom Share2 Blog Kat Sini!!