Terbaru Dari Betol-betol Hangat!

Wednesday, January 11, 2012

Plain Awesome - RM200 Voucher

11 Januari 2012 - 2.35 pm

Korang2 yang masih study mesti tau pasal voucher ni kan.. RM200 tu, sape nak bagi? Hehehe.. Aku ada terima emel kat ofis pasal GARIS PANDUAN PEMBERIAN BAUCAR BUKU 1MALAYSIA (BB1M) nih.. Sebelum tu, ni ada pic baucar2 tuh, ehsan dari Mohd Khairi, blogger terhensem abad ini, tapi malu2 mintak upah..... Hahaha!!

 Baucar iteewwwwww..

 Blogger terhensem iteewwwwww..


 GARIS PANDUAN PEMBERIAN BAUCAR BUKU 1MALAYSIA (BB1M)

1. PENGENALAN
Tujuan garis panduan ini adalah untuk menerangkan tentang proses pencetakan, penerimaan dan pembayaran baucar RM200 seperti yang telah diumumkan oleh Y.A.B. Perdana Menteri Malaysia merangkap Menteri Kewangan semasa Pembentangan Belanjawan 2012 pada 7 Oktober 2011 di Parlimen. Kerajaan mencadangkan peruntukan sebanyak RM260 juta diberi bagi melaksanakan inisiatif pemberian buku baucar berjumlah RM200. Inisiatif ini dijangka memberi manfaat kepada 1.3 juta orang pelajar.

2. OBJEKTIF
Inisiatif ini dirangka untuk meringankan beban perbelanjaan pembelian buku pengajian. Selain daripada itu, inisiatif ini dijangka dapat memupuk minat membaca di kalangan rakyat Malaysia.

3. KRITERIA KELAYAKAN
Pelajar yang layak menerima bantuan Baucar Buku 1Malaysia (BB1M) adalah terdiri daripada:

a) Warganegara Malaysia;
b) Lepasan SPM atau setaraf dengannya yang sedang melanjutkan pengajian di pusat matrikulasi / tingkatan 6 / Politeknik / institusi pengajian tinggi dalam bidang diploma, diploma lanjutan, ijazah, sarjana dan doktor falsafah;
c) Sedang melanjutkan pengajian dan status aktif di pusat matrikulasi/ tingkatan 6/ institusi pengajian tinggi pada Januari 2012;
d) Pelajar yang sedang melanjutkan pengajian secara sepenuh masa dan separa masa;
e) Pelajar yang sedang mengikuti pengajian di bawah program kerjasama dan mendaftar di bawah anak syarikat IPT berkenaan;
f) Menuntut di institusi pengajian di bawah seliaan Kementerian Pengajian Tinggi atau diiktiraf oleh Agensi Kelayakan Malaysia;
g) Pelajar di Institusi Pendidikan Guru (IPG) di bawah program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) tidak layak menerima baucar ini kerana telah diberi elaun buku sebanyak RM600; dan
h) Pelajar yang sedang mengikuti bidang Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) tidak layak menerima bantuan ini kerana pelatih KPLI adalah pelatih pra-perkhidmatan (telah diberi elaun).

4. TEMPOH PELAKSANAAN
Inisiatif ini adalah secara one-off bagi sesi bermula 2012 sahaja. Baucar ini sah diguna pakai selama 3 bulan sahaja iaitu 1 Januari sehingga 31 Mac 2012.

5. KADAR BB1M  
Setiap pelajar yang layak menerima baucar buku berjumlah RM200 berupa baucar RM50 sebanyak 4 keping.

6. TATACARA PENGGUNAAN BAUCAR
a) Baucer akan dicetak oleh Percetakan Nasional Malaysia Berhad (PNMB) dan seterusnya mengedarkan kepada semua agensi/institusi;
b) Baucer ini adalah untuk pembelian buku - buku akademik, jurnal, majalah ilmiah dan peralatan pembelajaran berdasarkan keperluan IPT masing-masing;
c) Pelajar boleh menggunakan baucar ini di mana-mana kedai buku yang menyertai pelaksanaan inisiatif ini. Pelajar perlulah mengisi nama dan kad pengenalan di baucar tersebut. Pelajar perlu menunjukkan kad pengenalan ketika menggunakan baucar ini;
d) Sekiranya amaun pembelian adalah kurang daripada RM200, pelajar dibenarkan membeli peralatan pembelajaran seperti buku catatan dan alat tulis. Baki baucar yang tidak habis digunakan dianggap luput dan tidak boleh dituntut;
e) Jika amaun yang dibeli melebihi RM200, pelajar perlu membayar sendiri dan tidak boleh membuat tuntutan tambahan kepada Kerajaan;
f) Baucar buku yang diterima tidak boleh ditukarkan dalam bentuk wang tunai;
g) Tempoh sah laku baucar adalah selama 3 bulan sahaja;
h) Tuntutan bayaran balik baucar akan dibuat oleh kedai buku terus kepada Bank Simpanan Nasional (BSN). Tuntutan hanya boleh dilakukan sehingga 30 April 2012;

7. PENUTUP
a) Semua pihak hendaklah mematuhi tatacara dan prosedur kewangan dalam pelaksanaan pemberian baucar ini;
b) Dokumen berkaitan pemberian baucar ini perlulah dikemas kini dan disimpan secara teratur dan kemas bagi tujuan pemantauan dan pengauditan;
c) Sekiranya terdapat sebarang pertanyaan berhubung pelaksanaan inisiatif ini bolehlah menghubungi pelaksana masing-masing.

Chow!
.
.

14 comments:

Kaki Wayang said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Sangat hensem dan retis...tengok mukanya..berseri2..dapat vocer..

Yazid Yahya said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Kaki Wayang : kannn!! hensem sangat!! teruja nih..

Mohd Khairi Khadzir said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

aah memg hensem pun!!! bluweekkk... dh2 xpyh nk puji2 aku sgt. .hoho

Yazid Yahya said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Mohd Khairi : Hehehe.. malu2 plaaaa.. tadi nak mintak upah pun maluuuuu.. semua maluuu.. mcm mana la mlm pertama nt... huhu~~

Mohd Khairi Khadzir said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ERKK~~~mlm pertama tu cite lain HAHHAHA .. nk upah ape ek?hurmm nk cash ley ..erkkk HAHAHA

Yazid Yahya said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

hamboih!! guna pic je pun, nak minta duit plaaaaa.. retis sgt..

Mohd Khairi Khadzir said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

laaa.. td kate upah... huuu xtaw nk mintk ape heee

Yazid Yahya said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

ngader.. nak upah, turun Kuantan bln 2 nt k.. Kaki Wayang belanja karox..

Mohd Khairi Khadzir said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

senja nan merah boleh? hehe nk duet ngan KW.. ngan ko nnt nk duet lagu ape ek? hhurmm.. (tgk pikir lagu yg tinggi note nyer hahah)

Yazid Yahya said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Haha!! mampooo ke nak duet ngan kitorg? erkkk?? Nak nyanyi lagu Kehebatan Cinta, aku nyanyi part Francisca Peter.. Ko Jamal sudehhhh!!

Mohd Khairi Khadzir said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

xnk ar lagu tuuuu ..xbest pun!! aku dgr jr la..korg duet huuuuuuuuuu

Yazid Yahya said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

haha!! tgk tu.. malu lagik.. xpe, nyanyi je lagu ape2 nt.. kte karox 5 jam, Kaki Wayang blanje..

Mohd Khairi Khadzir said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

pergghhh 5 jam! gilooo

Yazid Yahya said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Laaaaa.. tak pernah ke karox 5 jam? Aku pernah karox 6 jam yer.. serius~~

My Followers

Jom Share2 Blog Kat Sini!!