Terbaru Dari Betol-betol Hangat!

Friday, January 20, 2012

Plain Awesome! - Teknik Mintak Duit Sewa Rumah!

20 Januari 2012 - 4.02 pm

Hahahaha!! Sila jangan buat spekulasi liar tentang entry ni yer.. Takde kaitan dgn sesiapa pun. Housemate aku pun baik2 belaka, sentiasa bayar sewa rumah on time. *sorang je*

 Tak takut ke? Huhu.

Kalau sebelum ni aku ada buat entry pasal Teknik Mintak Hutang, kali ni kita tengok lak teknik2 awesome untuk mintak duit sewa rumah dari housemate yang liat nak mampus bila tiba time bayar sewa rumah. Ade DUA jenis orang yang liat bayar sewa nih. Pertama ialah orang yang memang betul2 takde duit nak bayar, dan yang kedua lak orang yang bila ada duit, dia guna untuk enjoy dulu, dan bila duit dah habis, dah takleh nak bayar sewa.. So nak mintak sewa tu kena ada teknik2 dia.. Aku yang sangat clueless (ehemmmm!!) pasal teknik2 ni, terpaksa la surf internet untulk cari teknik2 yang best..

Teknik2 yang awal ni merupakan teknik2 yang sangat bernas dan logik. Tak lawak pun..

Tips 1 : Tapis bakal penyewa dengan melihat dari segi kekuatan kewangan mereka

Benda ni kita buat sebelum kita terima sebarang tenant la. Kalau boleh kita nak penyewa yang ada pendapatan tetap dan bekerja di syarikat2 besar yang stabil. Golongan2 penyewa macam ni biasanya menerima gaji yang tetap setiap bulan pada tarikh yang tetap juga. So bila tiba masa nak bayar sewa, diorang ni memang ada duit nak bayar. Melainkan diorang ni mmg hantu ngelat bayar sewa, memang nasib kita tak baik la. Selain dari tu, pastikan kita enforce konsep deposit 2+1 tu. Sebab itu juga satu cara kita nak nilai kekuatan kewangan bakal penyewa kita.

Tips 2 : Kalau boleh, buat autodebit akaun gaji penyewa ke akaun kita.

Ni pon satu cara yang bagus juga. Kita mintak penyewa kita buat auto debit duit sewa terus masuk akaun kita. Takyah tenant tu pening2 nak buat online banking atau cash deposit. Tepat pada masanya, duit sewa masuk secara automatik dengan syarat dalam akaun penyewa kita tu ada duit la :)

Tips 3 : Kalau cara atas tak dapat dibuat atas sebarang sebab, galakkan penyewa guna online banking

Kadang2 tenant kita ni bukan tanak bayar sewa tepat pada masa. Nama pun manusia, senang nak terlupa. Duit ada tapi terlepas pandang tarikh bayar sewa. Kena pula penyewa kita tu selalu outstation. So satu cara yang mudah ialah dengan minta penyewa kita guna online banking. Sekurang2nya dah mengurangkan kepayahan penyewa kita tu untuk ke bank dan buat cash deposit. Online banking ni sangat convenience. Cepat dan mudah. Takyah parking, takyah beratur. ( aku mmg suka cara ni )

Tips 4 : Guna post dated check

Cara ni untuk penyewa yang ada buku cek la. Terus mintak penyewa issue 12 keping cek untuk pembayaran sewa. Satu cek untuk setiap bulan. Bila dah ada 12 keping cek ni, keje kita ialah tunaikan cek2 tersebut bila tiba masanya. Jangan salah timing plak, nanti cek kena tendang!

Tips 5 : Bagi diskaun kalau penyewa bayar sewa tepat pada masanya

Manusia ni, suka dengar perkataan diskaun.Kalau tak caya, cuba la pergi shopping time ada mega sale, pergh nak dapat parking pun sengsara beb! Sama la juga dengan penyewa kita. So apa kita buat, tulis dalam tenancy agreement tu, yang mengatakan kalau penyewa bayar sewa pada atau sebelum tarikh yang ditetapkan setiap bulan, kita akan kasi diskaun untuk sewa pada bulan tersebut. Di sini terpulang la korang nak bagi bape diskaun tu. Lagi satu cara, kalau tanak kasi diskaun on the spot, kita boleh kasi hadiah di akhir tempoh sewaan.

Ok, untuk teknik2 seterusnya nih, dah agak merepek.. Tapi baca je la untuk menghilangkan tensen housemate tak bayar sewa dah 3 bulan.. *ooooopppssss!!!*

1. Simbah cat merah kat pintu bilik dia. Nak lagi best, gantung kepala lembu. (Teknik along)

2. Kunci bilik dia guna mangga 5 kilo.

3. Sewakan lori untuk dia (suruh pindah keluar terus!!).

4. Letak tong sampah super busuk depan pintu bilik dia dengan notis, "Sila bayar sewa rumah kalau anda tak mau di-tongsampah-kan".

5. Cakap kat dia yang dia dah masuk kes polis iaitu 'menceroboh'. Kalau terus tak bayar sewa, leh dapat bilik free aka LOKAP.

6. Masuk bilik dia senyap2 dan snap pic dia tengah tido bogel. Pastu print banyak2 dan edarkan dengan catatan amaran "Awas. Biawak hidup!"

7. Lekatkan banyak2 iklan "rumah/bilik untuk disewa" kat pintu bilik dia.

8. Bawak penyewa baru ke bilik penyewa liat tu, dan tunjuk2 bilik tu kat penyewa baru masa penyewa liat tu ada kat bilik dia.

9. Cabut bumbung bahagian bilik dia.

10. Cabut pintu bilik dia.

Hahaha!! Pening la teknik2 nih!!

Chow!!
.
.


6 comments:

Kaki Wayang said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Tapi kan..berjayakah TUAN PUNYA blog meminta hutang dengan teknik-teknik ini?

Ash said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Kaki Wayang : Tuan Blog ni tak pernah pun try teknik2 ni.. Just mampu hantar SMS yang tak pernah berbalas uolz.. sedeyh..

Kaki Wayang said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Hahahahaha..sentap..sanggup ni tunggu sampai pagi padahal mata dah ngantuk..alih-alih "cekewa" aka kecewa..padahal org yang berhutang boleh pula makan KFC dan beli sandal dan kasut baru..bila ty sal hutang tak penah terbalas SMS itew..

Ash said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Kaki Wayang : Kannnnn!! sentap mak nyah!! Padahal sanggup ni tunggu kot2 ada yg ketuk pintu bilik utk bayar sewa yg dah tertunggak 3 bulan.. Then ternampak plaaa kotak KFC dlm tong sampah.. cekewa sangatz!!

Kaki Wayang said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Dah la hutang ko dia tak bayar..buleh pulak pinjam hutang orang lain..sentap MAK NYAH..pastu bila nak bayar..hamvoihhh muka bukan main..padahal pinjam bukan main..meletz dapat gaji bayar..sampai dapat gaji dan klem pun 1 sen tak bayar..kite pulak mintak kat dia..dah lah mintak tu pula macam kita pula nak meminjam duit dia..sentapz nox..

Ash said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@Kaki Wayang : Haha!! Sian mangsa tu kan.. Seb baik dah bayar balik full.. Tu yg takbest, time nak mintak balik.. Mcm kita lak yg mengemis nak meminta2.. Padahal hak kita.. *Eh, takde kaitan ngan sape2 tau*

My Followers

Jom Share2 Blog Kat Sini!!