Terbaru Dari Betol-betol Hangat!

Wednesday, April 13, 2011

Plain Shocking - Electric Shock!


13 April 2011 - 2.48 pm

Adalah menjadi kebiasaan aku utk tak balik rumah masa rehat tengah hari. Aku akan duk opis je sebab ade aircond. Tapi hari ni aku terdetik nak balik rumah sebab bosan duk opis.. Lepas dah lepak2 kat rumah, aku pun bersiap2 utk balik ke opis.

Sebelum g ke kereta, aku singgah jap kat peti surat untuk tgk surat. Surat takde, tapi ade bil letrik. SO aku pun ambik bil rumah aku, dan terus aku terkejut bila aku tengok jumlah yang perlu dibayar. Untuk penggunaan dari 9 Mac 2011 hingga 8 April 2011, aku kena bayar RM31.60. WHATT??!!



Selama aku duduk kuarters, aku tak pernah bayar bil letrik sebab tiap2 bulan bil letrik tak pernah melebihi RM20.00. Paling tinggi pun RM15.48. Berikut ni merupakan jadual penggunaan letrik kat rumah aku dan jumlah bayaran.


Kalau tengok kat jadual tu, beza penggunaan yang sangat ketara antara bulan 3 & 4, sedangkan kat rumah aku tu takde apa2 pun. Just ada 1 TV, 1 periuk nasi elektrik, 1 seterika, 1 laptop & 1 netbook. Radio, peti ais, mesin basuh, Astro semua takde. Lagi satu, menjadi kebiasaan aku untuk off kan semua plug dan cabut plug dari soket kalau aku tak gunakan benda tu. Even masa tidur pun aku hanya bukak kipas pada aras 1, dan cabut plug TV & laptop. Lampu pun tak pasang. Sebab tu macam sangat pelik bila penggunaan letrik bulan ni sangat tinggi. Hampir 3 kali ganda dari penggunaan bulan lepas.

Bila aku tengok bil2 orang lain, ramai gak yang meningkat penggunaan letrik. Adakah TNB dah naikkan tariff? Tapi aku tengok tariff masih sama mcm bulan lepas, iaitu 0.218. Seperti ada sesuatu, tapi apakah?

Chow!!

4 comments:

manjer said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

siapelah kiter nak kate dorang salah bagi bil kan?.......... tapi mmg sangat tak logik bil umah aku bulan nih.............

apo nak buek jang oi...

yazidy81 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Tu la.. mcm ade sesuatu yg tak kena je.. kat blok ko tu rumah2 yang lain kena bayar mahal x?

zieta mazita said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

yezzzzzzzzzzzzza......bil umah kitorg tak penah2 cecah smpai rm42....sabau jela...

yazidy81 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

mcm ade sesuatu je kan.. Patut ke kita report?

My Followers

Jom Share2 Blog Kat Sini!!