Terbaru Dari Betol-betol Hangat!

Saturday, May 28, 2011

Plain Personal - Do You Feel Like An English Language?

27 Mei 2011 - 4.45 pm

Jabatan aku merupakan Jabatan Pengajian Am, dan salah satu subjek yang berada di bawah jabatan kitorg ialah subjek Bahasa Inggeris. Jadi adalah tugas jabatan kitorg utk memastikan bahasa Inggeris tidak dipinggirkan dalam urusan2 rasmi PMS. Jadi pada 12 Mei yang lepas, satu memo telah dikeluarkan oleh jabatan aku dan telah dihantar (secara emel) kepada semua staf PMS. Inilah memonya yer :


Bermulalah dari hari tu, setiap hari Rabu merupakan hari rasmi Bahasa Inggeris bagi kakitangan PMS, dan mereka dimestikan untuk mencuba bertutur dalam bahasa Inggeris pada setiap hari Rabu. kalau tak dapat banyak, sikit pun jadi la..


Tapi bila tengok pada 18 Mei dan 25 Mei lepas, takde pun yang guna BI mase berurusan. Aku cuba gak menjawab telefon dalam BI, dan ada gak yg respon dalam BI, tapi kebanyakkannya akan disambut dalam Bahasa Melayu. Aku lak yg termalu2 bila ckp BI sorang2 dlm phone.

Lagi satu, aku dah janji ngan Azri aka Kaki Wayang utk ckp BI mase kitorg kuar g mkn tiap2 hari, tp janji tgl janji je.. Hahaha!! Masing2 ckp melayu berabuk. Ntah bile la kitorg akan start ckp BI. Tp aku agak segan la ngan Azri sbb BI dia hebat. Sia guna slang america lagi kaoooo!! Huhu!!

Sbnrnye tak susah pun nak ckp BI ni, even pada yang hanya tau yg basic je. Just guna I & You masa bercakap pun merupakan satu permulaan yang baik. Tapi masing2 malu (termasuk aku). Huhu..

Lagi satu yg aku tak gemar, tak ramai yg bukak emel kat PMS ni. Jadi bila aku tanya ttg memo tu, ramai yg ckp tak tak dapat memo tu sbb tak bukak emel. Macam mana la Green Technology nak berkesan kannn..
Anyway, diharap start minggu depan, ada yg guna BI.. Sikit2 pun takpe la yeeeee... (Nasihat utk diri aku sndri gak nih)

Chow!!

2 comments:

aynmaree said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

jom start ckp BI... with manglish slang pn kira ok la kan?x perlu tiru2 accent mat saleh..tak ker gitew..hehe

yazidy81 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Jom!! I biasa use english ngan along je selama ni..

My Followers

Jom Share2 Blog Kat Sini!!