18 Jun 2011 - 4.16 pm
Pernah tak korang terfikir utk keje ngan Apple (ye, syarikat yg kuarkan iPhone) kat bahagian sales atau customer service? Mesti ade kannnn.. Tau tak, kalau korang keje ngan Apple, diorang ade sediakan satu panduan ttg cara2 melayan customer.
Haha!! Jom tengok macam mana cara2 staf2 Apple melayan pelanggan yang datang ke francais diorang..
- Kalau nak cakap dgn customer, kena guna ayat 'simple reassurance' seperti "saya faham" atau "Uh-uh".
- Pekerja2 tak dibenarkan untuk menggunakan perkataan "unfortunately", sebaliknya diorg kena guna perkataan "as it turns out".
- Pekerja adalah dilarang untuk membetulkan perkataan2 yang customer salah sebut.
- falsafah perniagaan diorang :
Pernah tak korang terfikir utk keje ngan Apple (ye, syarikat yg kuarkan iPhone) kat bahagian sales atau customer service? Mesti ade kannnn.. Tau tak, kalau korang keje ngan Apple, diorang ade sediakan satu panduan ttg cara2 melayan customer.
Haha!! Jom tengok macam mana cara2 staf2 Apple melayan pelanggan yang datang ke francais diorang..
- Kalau nak cakap dgn customer, kena guna ayat 'simple reassurance' seperti "saya faham" atau "Uh-uh".
- Pekerja2 tak dibenarkan untuk menggunakan perkataan "unfortunately", sebaliknya diorg kena guna perkataan "as it turns out".
- Pekerja adalah dilarang untuk membetulkan perkataan2 yang customer salah sebut.
- falsafah perniagaan diorang :
A - Approach customers with a personalized warm welcome
P - Probe politely to understand all the customer's needs
P - Present a solution for the customer to take home today
L - Listen for and resolve any issues or concerns
E - End with a fond farewell and an invitation to return
Hebat gak.. Hehe..
Chow!!
1 comments:
singgah membace entry smbil follow..
harap ley bace post2 menarik lagi pasni.. :)
CERITERA KISAH
Post a Comment